lördag 9 oktober 2010

Nu dunkar det i äggstockarna!

Jag har precis sett en riiiiiktigt cool film som ni bara måste se!! Den heter "Babies" och handlar om det första året i fyra bebisars liv. Bebisarna kommer från Mongoliet, Namibia, USA och Japan. Ungen från Japan verkade helt överstimulerad - som att födas in i ett tv-spel ungefär.

Den här krabaten kommer från Mongoliet och det är ett under att hon är så bredbent med tanke på att hon var HÅRT inlindad efter födseln, som en liten puppa, i vad som verkade vara en evighet. Jag fick panik bara jag kollade på henne!! Hon hade kanske världens elakaste storebror, så big up till bruttan att hon överlevde första året! Och guldmedalj till hushållets (tältet med parabol) katt som pallade misshandeln!

Den här lilla stjärnan kommer från Namibia. De körde inte direkt med blöjor, utan morsan bara smetade av ungens röv mot sitt knä och drog av bajjan med lite bark sen. Sådär ja! Klart! Dusch var inte heller poppis, så hon slickade rent lillen i ansiktet. 

Något som slog mig var hur kidsen från Mongoliet och Namibia fick utforska världen på egen hand. De käkade sand och sten och slogs och sket när de tyckte det passade (på det de tyckte skulle skitas/pissas på) och var polers med stora, stora djur from the get go. Helt emot vad vi är vana vid, men riktigt häftigt att se! 

Gissa vilken bebbe som blev min favvis ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

åå den måste jag se. haha den mörka bebben liknar Isak, fast min avkomma är en aning ljusare.

Jag hejjar på morsorna i afrika och mongoliet. Vi här i västvärlden vill ge allt till våra barn. Stimulera dem med materiella ting/filmer/mat/leksaker/spel/fotbollslag m.m m.m. Men det ända vi ger dom är stora jävla EGON!
Oj.... nja blev visst lite ilsk där( kallar det jobbskada från förskolan)

Nej så illa är det väl inte men ändå... jag lägger min röst för fantasi, pinnar och kottar! Go ROnja : )

me tanke på äggstockarna...kan man inte frakta lite "livsjuice" på posten från kriget...jag menar det är ju kallt och bra i flyget?
/Lundan