söndag 24 oktober 2010

Fejsbuck

Jag och Peter var och såg "the Social Network" igår. Helt klart sevärd, speciellt eftersom att vara "social" har gått från att träffas öga mot öga till att säga hej på polarens "wall" och Facebook är världens största "land". Det är helt ofattbart hur stort det är. Dessutom är det helt ofattbart hur siten startades och det är där filmen kommer in.


Jag hade ingen aning om allt buller och bång som kretsade kring lanseringen av facebook. Jag skulle vilja påstå att det är en affärsfilm. Väldigt mycket dialog och business. Det var lite roligt för det handlar väldigt mycket om det jag pluggar. Huvudkaraktären (Mark, skapare av Facebook) levererar några av de skönaste, mest ignoranta kommentarerna någonsin och gör det fanimej coolt att vara nörd :) 

Rätt ball nörd. En nörd som för övrigt sitter på ett företag som är värt 25 miljarder dollar. Han är inte helt rätt programmerad i skallen vad gäller etik och moral, men det är kanske lätt att förlora vettet när man går från att dricka snusköl i en sketen studentlägenhet och skriva koder hela dagarna, till att vara president över världens största "land"?

Justin Timberlake spelar Shawn Fanning (Napsters grundare) och det är ju lite intressant att se honom i rollen som den personen som förändrade (förstörde?) musikindustrin. 

Om du pallar en dialogtung affärsfilm och är nyfiken på fenomenet som förändrade definitionen av att vara social, se "the Social Network".

Inga kommentarer: