onsdag 16 december 2009

Stipendier och det amerikanska skolsystemet

Det har med stipendier i USA ar lite olika beroende pa vilken skola du gar pa. Vissa universitet ar privata och andra ar finansierade med hjalp av skattepengar. Nu vet inte jag hur det fungerar i andra stater, men sa har ar det i alla fall i Kalifornien.

Min skola, California State University Northridge, ar en sa kallad CSU-skola, vilka finansieras av skattepengar. Eftersom jag ar internationell student har jag aldrig betalat skatt i det har landet och far darfor inte ansoka for skolans stipendier. Jag har hort att det kan finnas vissa stipendier, men otroooooligt fa, som ar oppna for alla, men som svensk ar man inte lika stark kandidat som en skattebetalande amerikan. Vi internationella studenter betalar aven ca 7000 dollar for 12 units (utan bocker, forsakringar, mat och boende) per termin, medan amerikanerna betalar 2000 dollar. Den har summan ar dessutom standigt pavag upp.

Om man daremot gar pa ett privatuniversitet snackar vui andra bullar. Privatuniversiteten kostar OTROLIGT mycket pengar, CSN kommer inte inte ens i narheten av att kunna betala skolavgifterna. Stipendierna for dessa universitet ar oppna for alla, sa har kan man som internationell student ansoka. MEN - ett stipendie ar aldrig sakert, sa innan man ansoker MASTE man antingen redan ha ett scholarship eller vet med sakerhet att man kan betala alla avgifter ur egen ficka.

Klockan ar 8 pa morgonen och jag sitter i biblioteket och pluggar infor min sista final. Min "Corporate Finance" final igar gick jattebra! Efter min "Systems and Operations Management" final idag ska jag salja mina bocker och casha in lite dineros. Sen hem och packa och fixa en jaklarns massa saker innan jag aker till LAX imorgon bitti klockan 4!
Leverpastej. Soooon.

Inga kommentarer: