lördag 5 mars 2011

Jagar den där credit scoren...

Idag är det 24 grader här i Santa Monica :) Alldeles underbart med andra ord. Jag drog till banken imorse för att ansöka om ett kreditkort. Det här med kreditkort är så himla konstigt i USA tycker jag. Din "credit score" styr huruvida du kommer kunna köpa hus, flytta in i en lägenhet, köpa bil, ta lån.... you name it, utan credit score är det kört.

Eftersom jag nyss har fått mitt social security number, är svensk och dessutom nyanställd, kvalificerar jag inte för ett normalt kreditkort så jag måste använda mig av ett "secure card" i ett år. Ett secure card innebär att jag ger banken 500 dollar i deposit som de kan dra av om jag inte betalar av min skuld. Min kreditgräns är dessutom 500 dollar så det här kortet är med andra ord helt värdelöst, men det kommer bygga upp min credit score.

Även om det är otroligt irriterande att hela tiden få gå omvägar bara för att man är invandrare (oh yes, that's me) så känns det så himla underbart för jag vet att allt leder till något bra.

Jag är så JÄVLA positiv till allt just nu. Det är inte fejkat och självklart blir jag arg och frustrerad över vissa situationer, men jag har verkligen kraft, vilja och förmåga att se allt från den ljusa sidan nu.

Inga kommentarer: