fredag 29 oktober 2010

Angående att arbeta i USA

Ok, dags att svara på frågor som kommit in angående att arbeta i USA.

Får man hjälp med CV-skrivande?
När man går på universitet i USA finns det career/internship centers som mer än gärna hjälper till med CV-skrivande. Jag märkte snabbt vilken rookie jag var när jag visade min CV för min internship director och han i stort satt gjorde om allt. Det gäller att sammanställa en kort och koncis CV som är utformat specifikt för det företag man söker jobb hos och som dessutom utmärker sig. Här är de stenhårda med att det inte ska överskrida en sida och innehållet ska komma i en viss ordning. Om man går på ett universitet i Sverige borde samma hjälp finnas för studenter.


Praktisera, ta en masters degree eller jobba?
Inte för att vara en party pooper men det är riktigt svårt att få jobb i USA om man kommer direkt från Sverige. Det är en jävla massa grunk med visa och tillstånd och regler hit och dit. När man tar en degree (associate, bachelor, master eller phd) får man ett års arbetstillstånd i USA och det är utan tvekan det bästa tillvägagångssättet. Faktum är att även då är det väldigt begränsat, då man bara får arbeta inom sitt "field of study". Jag vet faktiskt inte vilket råd jag ska ge till någon som sitter i Sverige och vill åka till USA för att jobba. Att söka jobb den vanliga vägen och få ett företag att sponsra en på stående fot är nog rätt omöjligt om man är just utexaminerad i Sverige utan erfarenhet eller kontakter.
Kontakter är väl nyckelordet kanske... med kontakter kan man säkert få en praktikplats, som i sin tur KANSKE leder till sponsring (väldigt stort KANSKE där). Vem vet, med rätt kontakt kanske man t.o.m kan få jobb i USA.
I slutändan handlar det om hur mycket man vill jobba i USA. Allt handlar om att kämpa. Om det är din största dröm går det att ordna, även om du kanske måste ta den långa vägen genom ett universitet eller smöra till sig rätt kontakt och nätverka sig över Atlanten. Men en sak är säker. För de FLESTA är det skitsvårt.

Mycket slit i skolan blir det... men det är värt det!

Accountingfirmor?
Skolan jag går på har ett av de bästa accountingprogrammen i Kalifornien och många av mina vänner har valt den banan. Accounting 1 & 2 var de enda kurserna som ingick i min kursplan, så jag har ingen direkt erfarenhet av branschen. Mina vänner berättar i alla fall att den bästa vägen in på en accountingfirma är genom ett internship. De berättar dessutom att de första åren kan liknas vid slavarbete, men att det blir bättre med åren och att man tjänar riktigt bra!

***

Vad gäller USA överlag så är det otroligt tävlingsinriktat och konkurrenskraftigt inom businessvärlden. Det är en helt annan grej här än i Sverige. Det är ord och inga visor. Utan skinn på näsan blir man uppäten. Glöm allt vad rättigheter och arbetstider heter om du vill in på stora firmor. När man är ny får man vara någons bitch i några år och snällt lyda innan man har visat vad man går för.

Hoppas jag inte avskräckt er svenska drömmare :) Jag säger bara sanningen! Sanningen är niemas problemas om man vill något tillräckligt mycket!

"Perseverance is the hard work you do after you get tired of doing the hard work you already did"

Inga kommentarer: