tisdag 2 oktober 2007

Vart ska man lägga ribban?

Jag har under den senaste veckan brottats med mina "vart-ska-man-lägga-ribban"-demoner. Ett matte prov som inte riktigt gick så bra som jag ville (jag fick ett B) fick mig verkligen att tänka på varför jag BARA nöjer mig med högsta betyg och hur ohälsosam min inställning kan vara.

Mitt mål är att komma in på UCLA våren 2009 och för det krävs ett högt GPA (Grade Point Average). Mitt GPA räknas ihop utifrån betygen i de kurser jag tar på Santa Monica College. Så självklart, för att göra mig så konkurrens-kraftig som möjligt vill jag ha 4.0 i GPA, dvs MAX. So far so good. Jag har 4,0.
Det här med GPA skapar ju såklart lite press men det är bra, det ska inte vara slappt.
Frågan är bara vart jag ska lägga ribban? Jag pluggar jättemycket och gör ALLTID mitt allra bästa nu i USA och om det är ett B i MATTE (som jag har ruskigt svårt för) är det OK. Men det har blivit så att jag bara nöjer mig med A, och pga det blir jag lite nere när det inte går som jag förväntar mig.
Jag är så motiverad nu! Det är en superskön känsla och det är BRA! Jag vet vad jag vill och jag vill det så mycket att högsta växeln är den enda växeln. Min bil har fem växlar, och det är växel 5,5,5,5 och 5.
Jag har märkt nu sista veckan att jag kanske blir lite besatt av att få A och glömmer att B är helt ok så länge man har gjort allt man kan. Så jag måste skärpa mig nu. Tro nu inte att jag tänker sänka ribban för det ser jag ingen mening med, men jag måste fatta att om jag gör mitt bästa är det GRYMT med ett B!
Så, ja, det där kanske var rörigt. Men det är bara så tankarna har gått senaste veckan. Jag tror jag börjar fatta nu i alla fall.... jag kommer lyckas och jag kommer nå dit jag vill, det gör jag alltid.... men att vara perfekt kommer inte lösa alla problem =) Bara några..... ;)

Förutom att hjärn-brottas med mig själv har jag tagit California-körkort... VOILA!!! Om ni hänger med i skvallerpressen så tog Britney Spears körkort i förrgår - samma ställe som mig. Autograf kan fås i december, när jag landar med mitt privet-jet på Arlanda för en snabbvisit ;)


Så, imorn har jag matteprov igen. Jag har som vanligt pluggat hårt, det ska man, men jag tänker inte hänga upp mig på resultatet imorgon, för jag vet att jag har gjort allt jag kan. Och det är GRYMT! Herregud, bara det att jag fattar vad "supplement of an angle" är rockar!!!
Vad jag SKA hänga upp mig på imorgon däremot, är att Marcus slutar redan klockan 3pm. Kors i taket :) Äntligen! Vi lunchade idag för han hade tur och fick tid för lunch på jobbet idag (inte alltid det händer) så vi möttes upp på ENTERPRISE FISH & Co. Han är underbar den där Marcus. Det är nog han som är Han med stort H. Det känns i hela kroppen och han gör mig så otroligt lycklig och avslappnad. Underbar man. Min man.

Nu blir det sova. Funderar lite på att börja blogga på engelska. Så kan fler läsa den... vi får se.

3 kommentarer:

Anna sa...

Blogga på engelska!?
Då kommer jag ju inte fatta nåt :P Inte direkt alla fick ju A i Cambrigde, u know :) hahaha..
Skoja bara, du vet ju att du måste maila mig allt gotte ändå, så då fattar jag ju förhoppningsvis!

Frida, jag kan inte logga in på min blogg och skriva nya inlägg! (Kan det bero på att inställningsinfon är på ENGELSKA och inte STÄMMER? hehe...)
Nu ska jag leka Anticimex igen, så får vi se hur det går *inte bry sig längre, fniss*

Anna sa...

Jävlar anamma! Blogg, my ass! Bloggen min var borta, jag har meckat som en galning för att få tillbaka den. Sen var jag för oteknisk kom jag på, så jag gjorde en ny!
http://nuedbannemigmintur.blogspot.com/ DÄR finns jag.

Anonym sa...

Friad engelska...nej nej nej!! då kommer ju jag få sitta med lexikon..haha! äsch...det blir nog bra!

Söt du är på kortet gumman!

Saknar dig.....ser fram emot december!
/
Af champagne