måndag 1 augusti 2011

Varför reagerar jag så starkt?

Idag blev en rätt jobbig dag för mig. Jag kan inte hantera när andra dricker och tar droger runt omkring mig. Det går bättre i vissa situationer och sämre i andra... idag var en av de sämre. Jag avskyr när folk tvingar eller hetsar mig att dricka. Jag hatar när folk runt omkring mig dricker. Fast ibland är det ok... när jag har folk runt omkring mig som jag kan lita på. Fast på samma gång inte för då är jag orolig att den personen ska dricka för mycket. 

Fast jag dricker ju. Jag skulle ALDRIG ta droger.... men som sagt... jag dricker lite då och då... men jag har alltid varit den som druckit minst. Med några få undantag kanske, när jag var bra mycket yngre än vad jag är nu. Så eftersom jag dricker varför får jag ibland panik när människor runt omkring mig dricker? Är det det att jag är rädd att de ska tvinga mig att dricka? För det hatar jag. Men det är ju bara att säga nej? Eller är det det att jag känner obehag när människor plötsligt förändras? Jag vill bara springa och gömma mig. Obekväm. Rädd. Vilsen. Panik. Ilska. Sånna känslor blir dominanta inom mig i sånna här situationer. Jag vet inte exakt vad det är som orsakar känslorna. Om jag aldrig drack hade man ju rätt och slätt kunnat säga att alkohol i sig var anledningen.... men det kan ju inte stämma. Jag vet inte..... men jag funderar på det här ofta.

Som tur är tog Marcus hand om mig när jag kom hem och vi pratade länge. Men han kan ju inte veta svaren heller... jag vet knappt vad problemet är... men han hade bra lösningar på hur jag kan underlätta vissa situationer och "triggers".

Nu ska jag sova och sätta punkt för den här pissdagen. Imorgon blir bättre!

Inga kommentarer: