tisdag 7 april 2009

Funderingar & svar på frågor om SMC

För er som funderar på att börja på Santa Monica College säger jag bara köööör på! Det är en jättebra skola, som gör flest transfers till UC's och CSU's av alla community colleges i Kalifornien. Campuset är fint, med en ny palmallé och fontäner :) Nära till stranden (fast inte VID stranden som broschyrerna försöker få det till) och med bra möjligheter att ta sig dit kommunalt. Förvänta dig inte skolsalar i toppskick, då de flesta kan vara väldigt fula och gamla. Många byggnader på skolan är nya så det finns båda lyxsalar och sunksalar :)

Jag började som communication-major och bytte till marketing efter ett år på SMC. Business var HELT nytt för mig och matten, ekonomin och bokföringsklasserna var ju inte direkt lätta alla gånger. Men det går om man vill, och det var riktigt kul! Jag tipsar gärna om lärare! Efter två år på SMC är det meningen att man ska göra sin transfer (CSN låter dig stanna tre år), så slagga inte. Ett tips är att läsa mer än 12 units per termin, för det är skönt att få SMC gjort och gå vidare till universitetet!

Jag var 23 år när jag började på SMC och kände direkt att jag var äldre än de flesta. Många svenskar kommer till Los Angeles för att "leva livet" på CSN's pengar. Och det märks. Själv tycker jag det är otroligt pinsamt hur vissa beter sig, men jag antar att folk kommer hit med olika mål. Jag har några svenska kompisar (bor med sex av dem), men märkte tidigt att jag inte har samma intressen som de flesta. Det som är kul för dem, är inte riktigt lika kul för mig. Hollywood och festande i all ära, men jag pallar inte. Ibland är det kul, men varje helg, nej tack. Smaken är som baken - delad.
En av anledningarna till att jag tar avstånd är droger. Det är verkligen mer "ok" här att ta droger, och då speciellt marijuana. Jag har sett hur svenskar har gått från att ogilla droger, till att se det som helt ok. Många går från maja till ecstasy osv.... Ofta rättfärdigas användandet genom att säga "det är inte farligare än alkohol" eller "alla gör det". Det är ruskigt sunkigt när folk efter en stund "träffas" på vardagar eller när helst det finns tid, för att sitta i en soffa hos någon och bli höga. Skoj. Jävla kul asså!! Jag ser NER på folk som tar droger och så är det bara. Finns många anledningar till det, och de skulle jag aldrig dela med mig av på bloggen. Att prova kan jag förstå att många vill göra, men om de fortsätter tappar de i alla fall min respekt..... och ofta sin egen kontroll (vilket de aldrig skulle erkänna). Så, det jag ville säga var att håll er borta från droger, ni kommer GARANTERAT komma i kontakt med det när ni flyttar hit.

SMC är en väldigt bra skola på många sätt och om ni gör en transfer efter två år kommer det bli ännu bättre :) Jag vet inte om ni har tänkt stanna här eller om ni bara ska läsa en termin eller två, men i vilket fall som helst kommer ni ha the time of your life!!!

1 kommentar:

SARA sa...

Hejhej!
Hittade precis din blogg och gillar den jättemycket! Läste på SMC i höstas och åker tillbaka nu till hösten igen för att fortsätta. Jag hade väldigt svårt att träffa folk som inte bara var där för att festa och leva livet. Även om jag gillar Hollywood och fest själv ibland åkte jag ändå dit för att läsa, och fest varje dag håller inte i längden. Anyway, kul att det finns andra människor i LA som känner likadant :)