lördag 18 januari 2014

Petter - inspirerande!

Just nu är jag tokinspirerad efter att ha börjat läsa Petters självbiografi "16 rader". En fantastiskt bra bok som inte bara ger en insyn i hans liv och karriär, utan också hip hop. En musikform som många gånger är helt missuppfattad. 

När jag läser om hur han ser på språket som konstform och hur han lärde sig att genom musik börja uppskatta läsande och skrivande känner jag direkt en koppling till mig själv. Jag läste bara musiktidningar och biografier om artister när jag var liten. Jag gör det fortfarande, blandat med annat förstås. 

Sen till sist funderar jag på hur välskriven hans bok är och hur otroligt begåvade hip hop-artister är när det gäller användandet av ord. Inspirerande. Det leder mig till att tänka på hur dålig min svenska har blivit. Jag kommer aldrig prata med en brytning eller glömma bort svenskan, men när man pratar 90% engelska och 10% svenska i 7 år programmerar man om hjärnan så per automatik gör jag mycket puckade direktöversättningar och liknande. Sen tror jag Internet och sociala medier har fördummat väldigt många vad gäller sättet vi skriver på. Programmen rättar stavningen åt oss, fast i de flesta fall behövs det inte för man skriver förkortningar och använder "Facebook"-språk istället för svenska. Det gäller alla språk dessutom. 

Så, Petter inspirerade mig ikväll så därför skrev jag för första gången på mycket länge ett genomtänkt inlägg med (förhoppningsvis) korrekt svenska.

Heja hip hopen och framförallt heja Petter! Vilken pärla! Lyssna på Vinden Har Vänt och Såklart. Vilka minnen!!!!




Inga kommentarer: