tisdag 29 juni 2010

CSN - hate you but need you

Kära CSN

Hur tänker ni? Att sänka bidrag och lån för studerande som pluggar i USA med ca 20000 kronor per termin, och detta helt utan förvarning, är helt oförsvarbart. Jag förstår att ändringar är nödvändiga, men jag tycker att dessa borde göras med lite förståelse för studerande som redan har påbörjat sin utbildning. Att kapa vår budget (som redan är tight) gör det o t r o l i g t svårt att fullfölja det vi har påbörjat. För vissa är drömmen nu tack vare er omöjlig.

Om CSN nu erbjuder stöd för utlandsstudernade i USA, borde lån för skol- och levnadskostnader garanteras. Och om det nu absolut är omöjligt, borde de nya reglerna gälla endast nya lånetagare som ska påbörja sin utbildning. Att starta ett 4 års långt race med en examen i sikte, och längs med vägen ständigt brottas med CSN's konstant skiftande regler och procedurer (som för övrigt inte är samma för alla) är minst sagt ett helvete.

Jag är tacksam för att CSN finns och att vi svenska studenter kan låna pengar, men i slutändan är det CSN som tjänar pengar på OSS.
Eftersom det är NI som kommer sitta med storkovan i slutändan och VI studenter som kommer spendera våra liv skickandes inbetalningar till er, tycker jag att det minsta ni kan göra är att spela schysst och låsa villkoren för lånet när en utbildning påbörjas. På detta sätt ges VI en chans att planera vår studietid och bedöma huruvida det är möjligt att studera i USA eller inte.

Så CSN. Sluta göra det så j-a svårt för oss studenter. Hoppas ni njuter av de 800,000+ kronor jag kommer betala in till er under resten av mitt liv.  

Inga kommentarer: