lördag 12 november 2011

Svar pa lasarfraga

Tja, du verkar ha koll på det där med att plugga utomlands. I usa måste man ju ha en undergraduate för att få söka Law School, men grejen är ju den att om jag först ska få en undergraduate + en femårig Law school som leder till en master så räknar jag kallt med 8 års studier. Kan man räkna med csn-stöd/lån i åtta år? Mvh Stefan

Tja Stefan!
Vet inte om jag har "koll", men jag har definitivt erfarenhet av det har med CSN. Du far lan i max 240 veckor. Om du raknar med att avsluta en undergraduate + law school inom 8 ar kommer du troligen behova plugga vissa vinter- och sommarterminer. Jag avslutade min utbildning inom 4 ar (och da laste jag vissa kurser jag inte behovde for min degree pga att jag bytte inriktning tva ganger, sa det kunde ha gatt snabbare), och laste nastan alla sommar- och vinterterminer for att speeda upp processen (och minska lanet).

Mitt lan slutade pa 160 veckor, dvs 40 veckor per ar. 8 ars studier ar MINST 320 veckors studiestod... sa CSN kommer inte vara till hjalp de sista aren, och din skuld kommer dessutom vara enorm. Mitt lan (160 veckor) slutade pa strax under 700000.

Om det har ar din drom tycker jag du ska forska lite och forsoka soka fram passande stipendier och liknande. Det finns massvis, problemet ar att de ar relativt svara att hitta for utlandsstudier, och man maste vara ute i god tid. Globalgrant satter ihop en lista med skraddarsydda stipendier for dig for en mindre summa pengar. Absolut vart pengarna. Men gor det NU... innan du borjar utbildningen, sa du kan planera din budget i forvag. Lycka till!

Det ar vart det om det ar din drom, det kanns ratt amazing att dra pa sig den har fula kappan och skrattframkallande mossan :)





Inga kommentarer: