söndag 19 april 2009

Svar på frågor och lite bilder :)

Nu ska vi se...
Att skaffa boende här kan vara lite knökigt, men det gäller bara att ligga i och leta för det finns jättebra lägenheter. Jag föredrar att bo i komplex, där man har en reception, pool, jacuzzi, gym, vakter, inhängnad parkering osv. Privatvärdar kanske går ner lite lite i pris, men då har man oftast inga vakter, inte så bra parkering, ingen pool, inte samma standard osv. Om man bor i lägenhetskomplex har man även hantverkare som kan hjälpa en varje dag om något går sönder eller behöver bytas ut. Mycket bra för en tjej med tummen mitt i handen :)

Jag rekommenderar INGEN att bo uppe vid Santa Monica College. Lägenheterna där är väldigt billiga, men det är inte ett säkert område. Pga säkerhet är inte heller West LA att rekommendera. Man bör inte bo längre in i landet än Los Angeles, inte längre ner än El Segundo och inte högre upp än Westwood, detta beror på att avstånden här är längre än vad man som svensk kanske inser. Vi är vana vid att kunna gå överallt, men det fungerar inte riktigt så i LA :) Eftersom de flesta som kommer hit inte har bil på en gång är det viktigt att se till att man har nära till bussen från lägenheten. 7:an går upp till skolan. Längs med hela Lincoln Blvd går 3:an och i Santa Monica går det bussar lite överallt. Jag föredrar att bo nära havet och tar bilen när jag ska ta mig någonstans.

Restauranger och shopping finns överallt :) "Malls" och shoppinggator är mina favoriter. Jag älskar 3rd Street i Santa Monica (där byggs även ett nytt shoppingcenter som ska vara färdigt i början av 2010), South Coast Plaza i Costa Mesa, the Spectrum i Irvine, Beverly Center i Beverly Hills, Westfield Mall i Century City.... ja, det finns många. And you will like it :)

Vad gäller oss svenskars engelska ligger vi bra till. Inget att oroa sig för. MEN - om du BARA hänger med svenskar kommer du inte få till uttalet och du kommer inte lära dig något nytt. Lärarna bryr sig inte så mycket om att man är svensk. De rättar prov och uppsatser med samma kriterier som för amerikaner. Med andra ord, de är inte "snälla" mot dig bara för att du är svensk. Någon frågade om min engelska - jag fick MVG i alla mina kurser i engelska i Sverige och har alltid haft väldigt lätt att uttrycka mig. Jag åkte hit och bodde med en amerikansk familj första gången när jag var 16, och sedan dess har jag varit här väldans mycket :)

Nu till bilderna!

Min bil - min älskling - min Jackson!

Dash ligger alltid i mitt knä när jag kör och jag SMÄLTER!

T-Mobile skickade ett rebate card till Emelie Johansson.... eller f'låt, jag menar Ekelie Jokansson.

Jag lagade trerätters till min man. Och JÄVLAR va bra det blev! Förrätt....

..... huvudrätt! Efterrätten var cheesecake från Cheesecake Factory :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Du slösade ju inte med såsen i alla fall. BRA FRIDA!