onsdag 10 augusti 2011

Vill du studera i USA?

Jag har gjort det här i några år nu.... 4,5 för att vara exakt. Och då räknar jag inte med sommaren 2000, 2001, 2004 eller 2006. USA och jag kan varandra vid det här laget. När jag funderade på att flytta till USA (dvs mellan det att jag var 8 år gammal till 23) letade jag information överallt om hur man går tillväga.... men på den tiden (nu lät jag som 63) fanns inte bloggar och liknande, i alla fall inte i samma utsträckning. Jag vet att jag inte direkt har miljoner läsare, men jag vet också att en stor del av de som faktiskt läser vad jag skriver söker sig till min blogg för att de funderar på att dra ut på samma äventyr som jag har gjort. Tveka inte att skicka in frågor i kommentarsfältet. Jag kanske ser skräckinjagande ut... men jag är rätt snäll (oftast i alla fall) och svarar gärna i form av ett inlägg som andra kan läsa och kanske dra nytta av.

Vad vill du veta om USA och hur man går tillväga för att flytta hit eller studera här i några år? 


2 kommentarer:

Emelie sa...

Att studera i usa är min högsta dröm.. och har nog alltid varit. Men jag har alltid tvekat pga det höga studielånet eftersom att det blir mkt pengar i slutändan och jag har bara det att förlita mig på och ingen typ "sponsring" hemifrån.. Och nu har jag dessutom slösat bort 1½ år (=många veckors lån) på att studera språk utomlands så nu tvekar jag ännu mer pga av det höga lånet men får i slutänden..

Om du vill så skulle jag bli jätteglad om du svarade på mina frågor som jag har angående hur du själv tänkte när du bestämde dig för dina studier... :)

Jag har tänkt studera journalistik eller internationell buisness /marknadsföring i i New York. Vet inte riktigt... jag vill inte studera ngt som innehåller för mkt ekonomi då jag är hyperdålig på matematik. Min största skräck är faktiskt att jag ska komma hem efter 2-4 år i USA och inse att jag får inget job på min utbildning och att man då har slösat bort 800 000:- på en obrukbar utbildning. Jag vill ju självklart helst stanna kvar i USA och jobba efteråt.. men det finns ju inget som garanterar att man får varken visum eller jobb. Hur tänkte du där?

Sen finns det ju massvis med funderingar.. kommer man hitta ett billigt rum at hyra etc, vad händer om man failar en kurs osv. Vilken utbildning tror du själv att man som utlänning tjänar på att studera i USA. Fungerar utbildingarna lika bra att använda hemma i Sverige? "Måste" man studera till en Bachelor degree. ist för en Associate degree, är även en associate användbar?

Helst skule jag vilja dra ngt wild card och studera t.ex. inredningsdesign som är mitt stora intresse, men jag kan ju inte direkt måla och hur många anlitar egentligen en inredningsarkitekt i Sverige? :/ Aja du ser.. en dröm men en mijon tvivel... Sorry för att det blev en halv roman. ;)

Anonym sa...

Hej! Jag råkade på din blogg och det verkar som att du jobbar med det jag drömt om att göra i många år=)

Jag vill läsa event management i Miami och det är såklart pengarna som bromsar.
Hur gick du tillväga? Har du något tillfälligt permit nu när du jobbar? vad är ditt jobb och vad läste du?jättenyfiken och sugen på studera först event management och komma in i musikindustrin..Vore OTROLIGT tacksam för ett svar.
Här är min mailadress så kanske du kan maila ett svar?sajamuzuki@hotmail.com

/Maja